Dezafectare

DEZAFECTAREA INSTALAţIILOR NUCLEARE şI RADIOLOGICE

Dezafectarea reprezintă totalitatea activităţilor necesare a se desfăşura la o instalaţie nucleară sau radiologică oprită definitiv, alta decât depozitul definitiv de deșeuri radioactive, în vederea eliberării nerestrictive sau reutilizării amplasamentului. Activităţile desfășurate la dezafectare sunt administrative şi tehnice, şi permit să înceteze parţial sau total controlul organismului de reglementare (Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare – CNCAN) asupra instalaţiei nucleare sau radiologice. Aceste activități includ întocmirea, avizarea şi aprobarea de documente, obţinerea de permise şi autorizaţii, asigurarea resurselor financiare, decontaminarea, dezmembrarea, demolarea, îndepărtarea controlată a echipamentelor, componentelor, structurilor ca materiale refolosibile sau, predominant, ca deşeuri convenţionale sau periculoase (radioactive, toxice), demonstrarea îndeplinirii criteriilor de eliberare radiologică condiţionată sau necondiţionată a instalaţiei şi terenului incluse în proiectul de dezafectare. Pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare/radiologice sunt necesare o etapă de planificare şi una de implementare.

Documentele din perioada de planificare ajută ca elaboratorii acestora şi operatorii activităţii de dezafectare să considere aspectele principale ale activităţii de dezafectare şi, în plus, organismele care le evaluează pentru avizare şi aprobare să aibă informaţiile necesare pentru validarea activităţii de dezafectare. Planificarea dezafectării se face până la eliberarea de sub condiţiile de autorizare şi are în vedere şi gospodărirea în deplină siguranţă a deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare, inclusiv asigurarea resurselor financiare pentru costurile estimate ale gospodăririi acestor deşeuri radioactive. Etapa finală a gospodăririi deşeurilor radioactive este depozitarea finală în depozite la/sub suprafaţa pământului sau geologice de adâncime în funcţie de activitatea şi timpul de înjumătăţire al radionuclizilor conţinuţi de deşeuri.

Pe perioada planificării dezafectării instalaţiilor nucleare/radiologice majore se întocmesc documente specifice (Planul de dezafectare (PD) și documentele suport pentru PD) care stabilesc şi demonstrează desfășurarea activităţii de dezafectare eficient şi în condiţii de deplină siguranţă pentru persoane şi mediu. Planificarea dezafectării începe chiar din perioada proiectării unei instalaţii nucleare sau radiologice majore şi se revizuieşte periodic, la cinci ani, pe perioada operării sau conservării instalaţiei nucleare sau radiologice, principalul document elaborat fiind PD. PD se elaborează etapizat, din ce în ce mai complex: Planul iniţial (conceptual) din etapa proiectării, Planul iniţial (conceptual) revizuit pe perioada de operare a instalaţiei si Planul final (detaliat) de dezafectare pe baza căruia se implementează dezafectarea. PD are structura şi conţinutul stabilite de normele naţionale în vigoare (cu cerinţe standard) sau cerinţele exprese ale CNCAN. Conţinutul trebuie să fie coerent şi minimal, corelat cu instalația şi amplasamentul.

Datorită importanţei acordate, în prezent, activităţii viitoare de dezafectare, PD în faza iniţială şi iniţială revizuită sunt necesare la obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi operare a instalaţiilor nucleare/radiologice majore. PD final este necesar obţinerii autorizaţiei de dezafectare a instalaţiilor nucleare/radiologice majore (emisă de către CNCAN) şi etapizării fazelor și activităţilor de implementare a dezafectării în conformitate cu strategia de dezafectare aleasă (managementul proiectului de dezafectare, cantităţile, categoriile şi rutele de gospodărire a deşeurilor radioactive, demonstrarea îndeplinirii condiţiilor de eliberare de sub cerinţele de autorizare a clădirilor şi solului, şi obţinerea certificării de la CNCAN, resursele tehnice, umane şi financiare necesare). Numai PD final este aprobat cu caracter executoriu, edițiile anterioare ale PD (inițial, inițial revizuit) fiind analizate şi aprobate cu observaţii şi condiţii ce trebuie implementate în reviziile ulterioare ale PD. Dezafectarea se consideră încheiată când criteriile radiologice stabilite de norme sunt îndeplinite la locul de desfăşurare a dezafectării şi sunt certificate de către CNCAN şi deşeurile radioactive rezultate sunt depozitate în siguranţă intermediar sau definitiv.

În conformitate cu Ordinul nr. 115/2017, art. 44, elaborat CNCAN, se consideră două abordări ca strategie de dezafectare:

  1. a) dezafectare cu demontare imediată (care este recomandată);
  2. b) dezafectare cu demontare întârziată.

În cazul situaţiilor excepţionale, ca urmare a unui accident sever,  poate fi luată în considerare şi strategia de îngropare (Ordinul nr. 115/2017, art. 45).

Conform prevederilor Art. 14 lit. l) şi m) din OG 11/30.01.2003, republicată, Agenția Nucleară și pentru Deșeuri Radioactive – ANDR (conform HG 1437/18.11.2009, publicat in Monitorul Oficial 865 din 11.12.2009) are, prin departamentul Direcţia Generală Programe Nucleare, ca atribuţii principale, avizarea documentaţiei aferente procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice, întocmită de principalii generatori de deşeuri radioactive şi coordonarea activităţii de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice. ANDR primeşte pentru avizare, de la titularul de autorizaţie, pentru instalaţia nucleară sau radiologică la care se aplică prevederile OG 11/30.01.2003, republicată, documentaţia care este prevazută de normele în vigoare aprobate prin ordinul Preşedintelui CNCAN. ANDR îşi exprimă punctul de vedere faţă de documentaţia de dezafectare, independent şi înainte de CNCAN, atunci când din dezafectarea instalaţiilor nucleare sau radiologice rezultă deşeuri radioactive. Principalul document analizat pentru avizare pentru instalaţiile nucleare şi radiologice majore este PD.

Coordonarea activităţii de dezafectare la nivel naţional de către ANDR presupune un ansamblu de activităţi ce constă în:

  • colectarea şi corelarea informaţiilor primite de la titularii de autorizaţie nucleară privind dezafectarea şi sesizarea/îndrumarea acestora în cazuri de necesitate;
  • propunerea-recepţionarea-avizarea de lucrări în cadrul programelor de cercetare-dezvoltare cu finanţare de la bugetul de stat sau cercetare-dezvoltare din fondul de dezafectare;
  • avizarea documentaţiilor de dezafectare;
  • participarea la stabilirea şi gospodărirea resurselor financiare destinate dezafectării;
  • participarea la comitetele de coordonare a proiectelor cu finanţare naţională şi/sau europeană;
  • participarea la luarea deciziilor la nivel naţional în domeniul dezafectării instalaţiilor nucleare şi radiologice şi gospodăririi deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare pentru armonizarea resurselor şi activităţilor instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniu, etc.

 Aceste activităţi sunt destinate îndeplinirii obiectivelor definite în „Strategia naţională pe termen mediu şi lung privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivă şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice” elaborată de ANDR cu consultarea titularilor de autorizaţie. Coordonarea activităţii de dezafectare de către ANDR prin componentele anticipative şi în timp real sprijină desfăşurarea în condiţii optime şi deplină siguranţă nucleară a activităţii de dezafectare.

Resursele financiare necesare dezafectării instalaţiilor nucleare/radiologice se constituie, conform HG 1080/2007, prin contribuţii anuale ale titularilor de autorizaţie în conturi deschise de către ANDR (pentru venituri ale titularului de autorizaţie rezultate din activitati comerciale, care se vor utiliza la momentul oportun cu aprobarea ANDR şi avizul consultativ al CNCAN) sau în contul titularului de autorizaţie, de la bugetul de stat, pentru instalaţii de cercetare-dezvoltare finanţate integral de la bugetul de stat. Pentru fiecare unitate nuclearoelectrică se deschide un cont la Trezoreria Statului, de către ANDR, în care operatorul constituie resursele financiare necesare dezafectării fiecărei unităţi, conform unui tarif impus prin Hotărâre de Guvern pe cantitatea netă de energie electrică produsă.

Titularul de autorizaţie are prima responsabilitate în ceea ce priveşte dezafectarea instalaţiei sale nucleare sau radiologice (la nivel de planificare şi implementare) conform prevederilor art. 27 din Legea nr. 111/1996, privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată şi art. 24, alin. (1) din OG 11/2003, privind gospodărirea în siguranţă a deşeurilor radioactive, republicată. Conform legii, titularul de autorizaţie poate îndeplini aceste responsabilităţi cu personalul propriu sau prin contractori autorizaţi corespunzător.

Pentru activitatea de dezafectare, titularul de autorizaţie răspunde de:

  • stabilirea unei strategii de dezafectare (demontarea imediată, demontarea întarziată, izolarea prin îngropare) şi prepararea/revizuirea PD pe toata perioada cât opereaza şi deţine instalaţia nucleară/radiologică majoră;
  • întocmirea documentaţiei pentru autorizarea dezafectării ;
  • stabilirea unui program de asigurare a calităţii;
  • administrarea proiectului de dezafectare şi dezafectarea instalaţiilor nucleare sau radiologice;
  • asigurarea tuturor aspectelor de securitate şi protecţie a mediului în timpul activităţilor de dezafectare;
  • efectuarea unei analize de securitate şi a unui studiu de impact de mediu pentru activitatea de dezafectare;
  • prepararea şi implementarea de proceduri de lucru ce rezultă din PD;
  • asigurarea personalului corespunzător calificat şi instruit pentru activitatea de dezafectare;
  • efectuarea de caracterizări radiologice ca suport pentru activitatea de dezafectare;
  • gospodărirea deşeurilor radioactive rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare sau radiologice;
  • asigurarea, conform legii, a resurselor financiare necesare susţinerii activităţii de dezafectare până la depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare;
  • garantarea îndeplinirii criteriilor de eliberare de sub condiţiile de autorizare în urma controlului radiologic final;
  • păstrarea înregistrărilor şi documentelor elaborate pe timpul activităţii de dezafectare şi transmiterea de rapoarte conform solicitărilor organismului de reglementare (CNCAN) şi autorităţii de coordonare (ANDR).

 Răspunderea în domeniul dezafectării poate fi transferată de către titularul de autorizaţie către ANDR după încheierea perioadei de exploatare a instalaţiilor nucleare și/sau radiologice prin Hotărâre de Guvern (conform art. 24, alin. (2) din OG 11/2003, republicată și art. 5 din OG 7/2003 privind utilizarea în scopuri exclusiv paşnice a energiei nucleare).

ANDR preia atribuţiile de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice în cazul în care resursele financiare rezultate prin lichidare judiciară sunt insuficiente (Art. 29, alin.(3) din OG11/2003, republicată). Statul garantează, prin ANDR, că nu va exista nici o situaţie în care instalaţiile nucleare sau radiologice vor rămâne, după perioada de operare, într-o stare de nesiguranţă radiologică pentru persoane şi mediu.

ANDR, ca autoritate naţională care coordonează activitatea de dezafectare a instalaţiilor nucleare, poate răspunde de activitatea de dezafectare în situaţii prevăzute de lege, urmăreşte şi contribuie la instituirea cadrului legal de constituire a resurselor financiare necesare dezafectării instalaţiilor nucleare, gospodăririi deşeurilor radioactive şi depozitării finale a acestora, ajută la asigurarea celor mai bune condiţii pentru desfășurarea eficientă a activităţilor de dezafectare a instalaţiilor nucleare din România, premisă majoră a câstigării încrederii populaţiei faţă de activităţile nucleare viitoare.

Reactoare nucleare în România

 

  1. Reactorul de cercetare VVR S de la IFIN-HH este un reactor construit după un proiect din fosta URSS, cu o putere de 2MW și a fost pus în funcțiune în anul 1957. Reactorul a fost utilizat pentru cercetări în domeniul fizicii și producerii de radioizotopi. În anul 1997 reactorul a fost oprit definitiv. Începând cu anul 2010 au început activitățile de dezafectare, urmând ca în anul 2020 să fie elaborate Raportul de caracterizare radiologică finalășiRaportul final de dezafectare”.
  2. Reactorul de cercetare TRIGA (Training, Research, Isotopes, General Atomics), de pe platforma RATEN-ICN Pitești, a fost realizat după un proiect american. Puterea reactorului TRIGA este de 14 MW și a fost pus în funcțiune în 1979. Reactorul este utilizat pentru cercetări în domeniul fizicii și producerea de radioizotopi. Reactorul va fi oprit definitiv în anul 2035, fiind aleasă ca strategie de dezafectare demontarea imediată.
  3. Două reactoarele tip CANDU (CANada Deuterium Uranium) 6 de la Centrala Nuclearoenergetică Cernavoda, cu o putere de aproximativ 700 MW fiecare.
  4. a) Reactorul de la Unitatea 1 – a fost pus în funcțiune în anul 1996. În perioada 2026-2028 se vor efectua lucrări de retehnologizare cu scopul de a prelungi perioada de exploatare a Unității 1 cu 30 de ani.
  5. b) Reactorul de la Unitatea 2 – a fost pus în funcțiune în anul 2007, urmând ca în viitor și pentru acesta să se prelungească perioada de exploatare, după retehnologizare.